Saint Petersburg dag 2

2 mei 2022 - St. Pete Beach, Verenigde Staten

Eigenlijk best lekker geslapen samen in dit kleinere bed 😆 alleen om 6 uur al wakker. Beetje op onze telefoons bezig geweest en Alex haalde koffie bij een tankstation vlakbij, want de lobby van het hotel gaat pas om 8 uur open. Nadat we aangekleed waren en de zwemspullen verzameld hadden hebben we wat contant geld gepint en zijn we bij een Engelse eettent tegenover het hotel gaan ontbijten: eieren, spek, toast en ... gebakken aardappelen met ui 🤣🤣 vreemd ontbijt, maar je zit tenminste tot het avondeten vol.

Na het ontbijt de weg overgestoken,  strandlakens gehaald in de lobby en het strand opgelopen. Nog lekker rustig, het is pas 9.15 en een heerlijke temperatuur. Wat is het water toch mooi helder hier en poederwit zand. We huren strandbedjes en een parasol en genieten van de zon. Even later rep en roer...dolfijnen!! Vlak bij het strand. Super mooi om te zien. Voordat je je camera gepakt hebt zijn ze alweer verder weg, maar Alex legt toch een vin hier en daar vast op een foto. Terwijl iedereen op de dolfijnen let zie ik een grote schaduw voorbijkomen, langzaam voortbewegend langs de kustlijn, dat blijkt een manatee te zijn. Verder zien we diverse vogelsoorten en komt er een hele grote groep pelikanen voorbij vliegen, bijzonder de natuur hier.

Begin van de middag besluiten we dat onze huid voldoende zon heeft gehad en keren we terug naar onze hotelkamer. Alex zet nog een mooie vogel op de foto die het haventje waar wij verblijven aandoet, en ik lees mijn 2e boek uit, tijdens deze vakantie, op mijn e-reader.

Via Google maps kijk ik naar de restaurants in de buurt en bekijk ik de menukaarten en niet ver lopen hiervandaan zit een Italiaans restaurant waar wij wat gaan eten. We kiezen een grote steenoven pizza en een heerlijke salade, beide om met elkaar te delen.

Trouwens, voor diegene die het systeem hier niet kent: je krijgt de rekening in een zwart mapje, hierop staat het totale bedrag zoals je hebt kunnen lezen op de menukaart + de tax (die zit dus nog niet bij de getoonde prijzen in). De hoeveelheid tax die je betaald wisselt per staat. Vervolgens doe je je creditcard in het daarvoor bestemde vakje in het zwarte mapje, en deze neemt de serveerster dan mee. Bij terugkomst heb je 2 of 3 bonnetjes in het mapje zitten, hierop staat het totaalbedrag met tax + een lege regel waar jij de tip/fooi op in kunt vullen. Suggesties voor de hoeveelheid fooi (18%, 20%, 22%) en het bijbehorende bedrag staan al op de bon. Je vult de fooi in die je wilt geven en het totaalbedrag en doet de bon terug in het mapje. Het andere bonnetje is voor je eigen administratie. Op je creditcard overzicht zie je eerst het gereserveerde bedrag zonder fooi. Later is dit bedrag ineens aangepast aan het bedrag met fooi dat je wilde geven. (Zie de foto met de 2 bonnen van ons avondeten  52,40 is uiteindelijk 62,19 met de fooi erbij). Zo spraken wij op Sanibel een ontzettend leuke meid die ons serveerde. Zij vertelde geen salaris te krijgen, maar zij moet het doen met de fooien die zij ontvangt. Een deel daarvan deelt zij nog met diegene die de tafels schoonmaakt en diegene die het drinken inschenkt, de rest is haar geld. Vandaar dat het hier gebruikelijk is om fooi te geven. Wel moet je altijd opletten, er zijn namelijk ook restaurants die de fooi alvast optellen bij je rekening, bijvoorbeeld 18%  maar dat moet dan vermeld staan op de menukaart.

Nu zijn wij weer terug op onze hotelkamer. Ik ben onze blog en foto's aan het doen, en Alex zit op de pier in de haven lekker buiten. Morgenochtend vertrekken we rond 8 uur. We gaan naar Crystal River waar we om 11 uur een tour geboekt hebben: zwemmen met manatees, heel spannend!!

1. Tjeerd Hoekstra:
    2 mei 2022
    Gelukkig heb je wel goed geslapen in het te kleine bed! Wel een ingewikkelde bedoening om je rekening te betalen in een restaurant.
  2. Karin:
    2 mei 2022
    Gaaf dat jullie dolfijnen hebben gespot!
    Zo doet ieder land het anders, tafel dekken betalen is soms ook inbegrepen. Als het eten maar goed is en genoeg 😋