Crystal River en Manatees

3 mei 2022 - Crystal River, Florida, Verenigde Staten

Vanmorgen vroeg vertrokken richting Crystal River. Heerlijk gereden met het dak open. Rond Tampa was het erg druk, veel rijbanen. Later werd de weg rustiger en mooi. Het werd ook groener met veel bomen. Heerlijk rijden op deze rustige wegen. Alex moest af en toe even het gas intrappen, de Mustang heeft veel power en maakt een mooi zwaar geluid 🚘.

Uiteindelijk bij een McDonald gestopt voor een ontbijt en koffie. Vervolgens doorgereden naar Crystal River. Hier hadden we een snorkeltrip met manatees geboekt om 11:00 uur. Omdat we zo vroeg nog niet in het hotel kunnen, hebben we de koffers in de auto gelaten en zijn we rechtstreeks naar Bird's Underwater gereden. Zij organiseren zowel manatee als duik trips in Kings Bay in Crystal River Florida, die gevoed wordt door meer dan 30 vers waterbronnen, waarvan de Three Sisters bron de bekenste is.

Op de locatie krijgen we een wetsuit over onze badkleding aan en wachten we op de rest van de groep. Uiteindelijk zijn we met 6 volwassenen en drie kinderen. De ouders van de kinderen gaan mee op de boot maar snorkelen niet. Verder is er 1 kapitein en 1 jongeman die mee het water in gaat, hulp geeft en foto's maakt.

Voordat we vertrekken krijgen we een instructievideo te zien. De manatees verblijven met honderden tegelijk in deze omgeving tijdens de wintermaanden, vanwege de kou zoeken ze dan de warmte op van de waterbronnen. Omdat het nu lente is zijn de meeste manatees weer weggetrokken, maar er blijven altijd een dertigtal stuks achter in het gebied. De manatees mogen niet verstoord worden, het is observeren en als de manatee het zelf wil dan maakt hij/zij contact om te knuffelen of te aaien. In het water moet je rustig bewegen, trappelen met je benen mag niet want je stoort de manatees in hun natuurlijke omgeving en je kunt de grond raken waardoor het water troebel wordt. Ook aanraken van de manatee mag niet, alleen als deze daar zelf om vraagt. Om rustig te kunnen drijven en snorkelen maak je alleen gebruik van je handen om voort te bewegen en krijg je een "noodle" een plastic drijver/buis om te drijven op het water.

We varen het water op en al snel is er een manatee. We krijgen allemaal een duikbril met snorkel en wokkel en gaan rustig het water in. We zwemmen naar de manatee en deze maakt al snel interactie. Alex, die altijd veel connectie heeft met dieren, heeft al snel contact met haar. Ze laat merken dat ze het leuk/interessant vindt door zijn arm te pakken met haar flippers, en met haar gezicht steeds meer dichterbij te komen, ook knabbelen aan zijn arm  Ze wil knuffelen en draait zelfs op haar rug zodat hij haar buik kan aaien. We blijven lange tijd in het water en volgen de manatee als ze rustig van plek veranderd. Uiteindelijk zijn we weer terug op de boot. Alex besluit toch nog even terug het water in te gaan en Annelies blijft op de boot in haar wetsuit om alles te bekijken.  Als de manatee het uiteindelijk zat is gaat ze er rustig vandoor en verzameld de groep op de boot, om vervolgens een stuk verder op te gaan snorkelen en zwemmen bij een waterbron. Je ziet hier een spleet/gat in de grond waar het warme water van 22 graden uitkomt. Naast de manatee is er veel vis te zien zoals kleinere meervallen en een snoek. Er zijn ook schilpadden en blauwe krab, maar die hebben we niet gezien. Na een aantal uur is dit prachtige  avontuur weer voorbij. We geven de jongens een goede fooi en gaan op weg naar ons hotel.

Onze hotelkamer is prima, ruim en met twee Kingseize bedden. We gaan op onderzoek uit en vinden het buitenzwembad. Maar voordat we daarheen gaan ruilen we 6 dollar voor kwartjes om om onze was te doen. 3 euro voor de wasmachine en 3 euro voor de droger. Hier kun je ook je kwetsbare/synthetische was dogen, dus perfect. Nog 1 euro voor waspoeder en na 1 1/2 uur is onze was schoon en droog, echt heel fijn! Tijdens het wassen en drogen liggen we in de zon bij het zwembad en trekt Alex een baantje. Het is behoorlijk warm, dus genoeg is genoeg.

Terug in de hotelkamer maken we een kop koffie en is het tijd voor douchen en scheren. Op onze mobiel checken we de mogelijkheden van eten in de buurt. Een hoop restaurants zijn dicht op maandag, maar een paar minuten hier vandaan is een steakhouse met een leuke kaart en goede prijzen, dus hier rijden we naartoe. Een betere keus hadden we niet kunnen maken. Het restaurant is druk met locale bevolking, de sfeer is goed en de bediening aardig en geinteresseert. We kiezen beide voor een steak, Alex met een zoete gepofte aardappel en ik met een gewone gepofte aardappel met sour creme en kaas. Daarbij krijgen wij eerst allebei een bord met salade met huisgemaakte knoflookdressing en broodjes met kaneelboter. Ook blijkt het Happy hour te zijn, waardoor ik bij het bestellen van een glas Cabernet direct een 2e gratis krijg🍷🍷. We hebben echt heerlijk gegeten!!

Nu nog even relaxen in het hotel, en morgen na het ontbijt door naar Amelia Island.

1. Tjeerd Hoekstra:
    3 mei 2022
    dit was zeker weer een enerverende dag! Even de power van de auto gevoeld en het zwemmen met manatees lijkt me ook gaaf.
  2. Karin:
    3 mei 2022
    Heel spannend om mee te maken lijkt mij!
  3. Jessy Henk:
    3 mei 2022
    Nou jullie vervelen je niet mooie ervaringen !