Wildlife spotten en slapen in een drijvend huisje

4 maart 2023 - Ratchaprapha, Thailand

Vanmorgen begonnen met een leuk ontbijt, onze borden waren helemaal opgemaakt met verschillende soorten fruit en een eetbare bloem. Natuurlijk konden de gebakken eieren niet ontbreken 😆.

Om 9 uur werden we opvehaald door onze privé gids die ons naar Cheow Lan Lake bracht. Wij hebben een excursie geboekt van 2 dagen/1 nacht, waarbij we met een longtailboot naar een drijvend resort gebracht worden waar wij twee dagen verblijven en ook alle maaltijden krijgen. Daarnaast gaan we 2 x met de boot en gids wilde dieren spotten in de wildlife sanctuary, een super groot deel van het meer en de natuur daaromheen is beschermd gebied, en daar leven veel dieren. Ook krijgen we nog een hike met hetzelfde doel. Veel toeristen boeken een soortgelijke excursie, maar wij doen hem privé, dus zonder anderen in onze boot.

Onderweg nog een stop bij een lokale markt, bijzonder om te zien wat daar allemaal uitgestalt ligt. We konden hier ook nog naar een toilet, gadver, geen gewone wc pot, maar een soort douchebak met delen waar je je voeten op kunt zetten als je gehurkt je behoefte doet. Daarnaast een grote emmer met water en een pannetje om water te scheppen en door te spoelen. Tja  niet echt lekker met je slippers aan 😕.

We rijden verder tot we bij een dam komen. Door deze dam is het stuwmeer ontstaan. Cheow Lan Lake is 185 vierkante kilometer groot. Het meer ligt in Khao Sok nationaal park en in dit gebied zijn meerdere natuureservaten waar veel wilde dieren leven waaronder olifanten, verschillende soorten apen, tijgers, vogelsoorten waaronder de hornbill etc.

Bij de dam stappen we met gids en bestuurder op een longtailboot die ons naar ons drijvende resort brengt. We zijn best een tijdje onderweg, maar de omgeving is zo mooi, je kijkt je ogen uit.

Uiteindelijk komen we aan bij het resort. We krijgen het achterste huisje met het mooiste uitzicht. Het is een eenvoudig huisje, maar wel met airco en een eigen toilet. Er is hier stroom van 17 tot 9 uur, dus nog even wachten voor internet het doet. We krijgen een Thaise lunch op het resort en hebben vervolgens tijd om te relaxen. Alex zwemt wat en we zitten ook nog even samen in de kano 😅🤣

Om 14:30 vertrekken we in de longtailboot met de gids voor een 4 uur durende tocht. We varen naar een natuurreservaat om wildlifecte spotten. Wat een prachtige, bijzondere ervaring. De natuur is hier zo mooi, aan alle kanten kijkend of we dieren zien. Het is niet goed te beschrijven hoe mooi het is om hier te varen, nauwelijks andere boten tegen te komen en alleen van de natuur te genieten. Uiteindelijk zien we meerdere apen soorten, veel roofvogels waaronder een white belley sea eagel, een hert, Thaise buffels, varanen, meerdere vogels waaronder een kingfisher (een ijsvogel soort) en als kers op de taart een vliegende hornbill. We spotten ook een olifant, maar zien alleen een poot en z'n slurf door de bosjes heen terwijl we hem takken horen afbreken 🐘.

Begin van de avond zijn we weer terug op het resort en krijgen we diner. Morgenochtend om 6 uur staat de volgende vaartocht op het programma.

1. Jan rovers:
    5 maart 2023
    Leuke huisjes op palen. Het zijn wel drukke dagen veel te doen en te beleven 🏠
  2. Patricia van den Berge:
    7 maart 2023
    Wat n prachtige omgeving ik kan me goed voorstellen dat jullie volop genieten 😍