2e dag op Cheow Lan Lake

5 maart 2023 - Tambon Khlong Sok, Thailand

Gisteren toen we terug naar ons huisje gingen zaten er wel 7 gekko's op en rond onze voordeur. Ik weet dat ze niks doen maar gatver. Alex trommelde op de deur en weg schoten ze. Binnen begon ik met uitkleden, totdat Alex zei: Annelies ik ga je nu iets zeggen en dan trek jij je broek direct weer aan.....er zit een gekko BINNEN, boven de airco unit🥶. Vervolgens ontstond er een klopjacht van Alex op de gekko, die zich eerst achter de tv verstopte en gelukkig later over de muur naar beneden rende en in een gaatje tussen de vloer en badkamer verdween. Daarna ging Alex alle gaten en kieren dichtstoppen met papier of handdoeken, zo ook het raam in de badkamer waar ook een open stuk in zit, twee handdoeken doen wonderen 😅 Je snapt misschien dat ik minder goed geslapen heb, niet alleen door de gekko's, maar ook door het slechte matras dat op de grond lag en geen bedbodem had...en dit was nog wel een luxere variant van een drijvend huisje 🤣🤣.

Onze wekker ging om 5:30, we zouden om 6:00 weer wilde dieren gaan spotten met de boot. Uiteindelijk vertrokken we een half uurtje later, toen het langzaam licht ging worden. Onze privé gids, die deze dagen in onze buurt is, weet heel veel van wilde dieren, hun geluiden, hun gewoontjes, hun sporen etc. Hij bracht ons naar een plek in het water waar de boot vastgebonden werd aan een uitstekende boom. We hadden zicht op een grote boom met daarin een gat. Hierin zit een vrouwtje grote hornbill met haar eieren of jongen. Zodra ze voor haar eieren of jongen gaat zorgen gaat ze in de boom en maakt deze helemaal dicht met organisch materiaal en het mannetje doet dat aan de buitenkant. Er blijft alleen een spleetje over waardoor het mannetje komt voeren.  Zo zijn ze beschermd tegen vijanden. Na een minuut of 5 wachten komt het mannetje aangevlogen die zeker 5 minuten tegen de boom zit en eten opbraakt om zijn gezin te voeren. Resultaat: mooie foto's van deze bijzonder mooie vogel. Wat we verder nog zien zijn roofvogels en een groepje kleinere variant hornbill achtigen. Daarna terug naar het resort voor een ontbijt.

Om 9 uur moeten we weer klaarstaan. We checken uit en onze rugzakken met spullen blijven in de boot. Onze koffers met kleding etc. zijn in ons hotel in Khao Sok village gebleven, we hebben nu alleen het hoognodige bij ons. De gids en vaarman brengen ons ergens aan land en hier gaan we een hike doen naar een viewpoint. We beginnen fris en fruitig, het is leuk onderweg met uitleg over de olifantensporen, insecten en de dieren die we horen. We zien brillangoeren (apen) klauteren in een boom en horen en zien gibbons van tak naar tak zwaaien. Ondertussen gaat de tocht steeds zwaarder, het is warm en veel stukken klimmen we omhoog. Uiteindelijk ben je druifnat van het zweet dat je hoofd afgutst. Het laatste eind van de tocht is klauteren over scherpe rotsen. We zijn hoog en moeten straks ook nog terug, waardoor ik het besluit neem dat dit voor mij ver genoeg is met mijn hoogtevrees. Ik neem plaats op een platte rots en blijf daar met een flesje water en twee manarijnen wachten tot Alex en de gids terug zijn. Dit duurt uiteindelijk een minuut of 20. Alex verteld hoe mooi het uitkijkpunt boven is en hij heeft ook foto's gemaakt. Daarna volgt de gehele weg weer terug naar beneden. Ondertussen doen al je spieren pijn en ben je bekaf. De gids helpt mij door mij regelmatig te laten leunen op zijn schouder bij afdalingen met weinig houvast. We komen onderweg naar beneden 3 x een gids met gezelschap tegen die dezelfde hike maken. Als we uiteindelijk terug bij de boot zijn hebben we zeker 4 uur geklommen en gelopen. Ik voel me vies, alles nat van de zweet en vieze vlekken op kleding en blote benen. Nu gaan we onderweg naar de dam het begin punt van de boot.

Bij het beginpunt van de boot krijgen we een Thaise lunch geserveerd. Het eten ziet er goed uit, maar is iedere keer veel te veel voor twee personen. Daarnaast heb ik totaal geen trek, het staat me zelfs een beetje tegen. Had meer trek in een tosti of zo. Toch eten we wat, ze hebben zo hun best gedaan. Na de lunch brengt de gids ons in de auto terug naar ons hotel, een ritje van een uur. In de auto dommel ik af en toe weg. Ik voel me niet zo lekker, vaag last van mijn maag of zo. Ik ben blij als we terug in het hotel zijn. Lekker douchen en Alex brengt alle vieze kleding naar een wasservice in de straat, vanavond kan het al opgehaald worden, super is dat toch! Als ik opnieuw mocht inpakken nam ik echt niet meer mee dan 8 tot 10 kilo, dat is meer dan genoeg. Het wassen en drogen is hier goedkoop en vaak draag je toch je favoriete kledingstukken. Na het douchen kruip ik een poosje ons bed in, voel me niet fit en hoop dat ik hierdoor opknap. Alex geniet van het zwembad en loopt later wat rond in het dorpje.

Rond een uur of zes kom ik uit bed. Ik heb het koud en trek lekker mijn vest aan. Alex maakt voor ons een bakje koffie. Uiteindelijk gaan we ergens een hapje eten. Ik twijfel waar ik goed aan doe. Neem een cola, heb gehoord dat dat goed is voor je maag. Tenslotte kies ik voor spaghetti wat goed smaakt. Het gevoel in mijn maag is niet helemaal weg, maar tot nu toe is het niet erger gewoden. Alex geniet van een sappige karbonade. Op de terugweg naar ons hotel halen we de was op.

Terug in het hotel ga ik reislogger bijwerken. Alex vertrekt voor een massage. Sinds hij regelmatig schouders, nek en rug laat masseren gaat het beter met zijn schouder, hij heeft meer bewegingsvrijheid.

Morgen worden we om 9 uur opgehaald voor een taxirit van 3 uur naar Ao Nang in Krabi, hier blijven we 4 nachten.

1. Jessy Henk:
    5 maart 2023
    Idd hoor je vaak kleine slokjes cola bij maagklachten ,
    Hele survivel tocht zeg zo te horen !
  2. Jan rovers:
    6 maart 2023
    Het is vast wel zwaar dat klimmen in die hitte maar mooie foto’s